السبت، 1 أكتوبر 2011

عايزين قانون طواريء لجنينه الحيوانات :(

عايزين قانون طواريء لجنينه الحيوانات

هكتبها علي يافته وهمشي بيها في الشارع .. علشان دا حقي الدستوري في بلدي ..
انا عايزه قانون طواريء !
علشان :
لما رحت اتفسح زيي زي خلق ربنا ورحت جنينه الحيوانات .. العب مع البجع اللي بحبه
فوجئت بعاصفه جايه تنكد عليا وتقفلي اليوم ..
مين ؟؟..
واحده ست .. بيقولوا يعني انها واحده ست .. !! .. واخده 3\4 الشارع وواقفه قدام بوابه الجنينه وعلي جثتها حد يركن عربيته هنا .. مش هنا يعني قدامها .. لا هنا بتاعها دا يعني حواليها بحوالي 6 متر من كل اتجاه
بحيث اننا نركن العربيه في البيت ونيجي مشي احسن !! علشان نفسها مايتخنقش !!

( الست ) ولو اني مش مقتنعه .. مجرد ما شافتنا بنركن .. بصوتها اللي بسم الله ما شاء الله .. " مفيش حد هيركن هنا .. اركن صف تاني قدام "
مين دي ؟؟
حضرتك ظابط مرور ؟؟ .. ولا نادورجي واقف قدام الجنينه ..
طبعا انا افتكرتها بتكلم حد تاني
" انت يا عم .. بقولك اركن صف تاني قدام كدا هتقفل المدخل "
طبعا عربيتنا الغلبانه هي اللي هتقفل المدخل .. وفدانين الشيبسي المحطوطين دول مش عاملين حاجه !!

طبعا واضح جدا انها عصبيه ومعندهاش صبر .. لان بابا مجرد ما قالها ان ماما مش هتقدر تمشي لو ركنا بعيد .. وهي صوتها كان اللي قاعد في بلاكونته في المهندسين سامعها
ومش بس كدا .. شتيمه بقا من كل صنف ولون ..
طبعا انا كل دا قاعده جوه العربيه علشان المفروض ان انا بنت ناس وعيب لما اقل ادبي :).. والبنات الشطار بيسمعوا كلام ماما وبابا ويقعدوا في العربيه
سمعت كدا من بره الباب ( وانا جوه ) .. " انت اصلكوا ............... ( علشان الرقابه بس ) ..
الشتيمه دي كانت لبابايا ومامتي = ) .. وسمعوني زغروته بقا ..
اكيد اكيد انا مش تلاجه .. طبعا خرجتلها ..
وكل اللي قلته انتي مين انتي علشان تتكلمي معانا كدا ؟؟ ( يخربيت الادب اللي انا فيه ) .. فيه قانون يمنعك تقفي كدا الغلط مش علينا ومش هنركن صف تاني .. ( طبعا مش هقدر اقول ردت عليا قالت ايه بس علشان كلمه قانون دي )
وواثقه من نفسها اوي جدا خالص يعني ..

وشويه وخرج كائن حي من المحل ( يقال وعلي حسب معلوماتي يعني انها ست بردو ) !!
سيجاره وترحه سودا وصوت مسمعتوش قبل كدا .. ودي بقا مابتتكلمش وتشتم وكدا .. دي بتتعامل بايديها .. يعني اذا كان دول ايدين مش حاجه تانيه
وكانت هتمد ايديها عليا .. .. وقالتلي انتي مش متربيه :(
انا مش متربيه ؟؟ ..

هي عمرها ما بصت في المرايا ولا شافت نفسها بتتعامل ازاي ؟؟
مين اداها الحق تشتم وتبهدل في الناس كدا ؟؟
مين اللي اداها الحق انها تتصرف في كام متر من شارع الحكومه وتمنع الناس تمشي وتقف ..
وليه انا مش قادره اخد حقي وكرامتي اللي اتبهدلت في الشارع واتلم عليا الناس
ليه ؟ علشان مؤدبة ؟ .. علشان بنت ناس ؟ .. ايه علشان عيب ؟؟
اه عيب ..
وهو مش عيب اللي بيحصل فينا
مش عيب الغابه اللي احنا عايشين فيها ..
جنينه الحيوانات مش في الكام الكيلومتر اللي في الجيزه ..
جنينه الحيوانات خرجت للشارع ..
كله بقا بيتعامل مع بعضه زي الحيوانات .. مابيتكلموش ومابيتفاهموش يمدوا ايديهم .. ولو حاولت تدافع عن نفسك .. يا هتموت يا هتعيش بعاهه مستديمه .. ولو ربنا وفّقك واخدت حقك هتقضي اللي باقي من عمرك بحقك في السجن مع المجرمين ..
ماهي بلطجه ..
عايزين قانون جديد يمنع المهزله .. ويرجع الناس بنيادمين ..
عايزه اتكلم مع بشر .. ناس بتتعامل بعقلها مش بايديها وبالسكاكين ..
انا لسه بنيادمه ماتحولتش ومن حقي الاقي ناس زيي اتفاهم معاها ..
احسن كدا .. يا هتعدي من مرضهم دا واضيع .. يا هروح بلاش انا وغيري ..
والشارع كله هيبقي جنينه حيوانات كبيره :(

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق